"Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż konkurenci, nie ma sensu, żebyśmy to robili i powinniśmy zatrudnić do wykonania tej pracy kogoś, kto zrobi to lepiej niż my."

Henry Ford

Chcesz wiedzieć co robią odwiedzający Twoją stronę WWW?

Odwiedzający stronę WWW. Twoją stronę. Codziennie zaglądają szukając interesujących ich treści, usług, produktów. Nie wchodzą na nią przypadkowo. Wchodzą bo czegoś potrzebują.

Jak się pewnie domyślasz ten wpis będzie o czymś innym niż zazwyczaj. Nie dowiesz się z niego niczego o podatkach, ZUS-ie, kontaktach z urzędami, zakładaniu firm, czy wyborze kompetentnego biura rachunkowego. Będzie o narzędziu, dzięki któremu wiemy trochę więcej o tym co robią odwiedzający stronę www.

Chciałbyś wiedzieć co robią na Twojej stronie? Jak się na niej poruszają? W co klikają? Gdzie przechodzą?

A może chciałbyś wiedzieć co sądzą o Twojej stronie lub Twoich usługach/produktach? Zadać im pytanie w trakcie gdy korzystają ze strony? Czy też przeprowadzić ankietę? Kilka miesięcy temu odkryliśmy narzędzie, które pozwala sprawdzać co robią odwiedzający stronę WWW a dodatkowo wejść z nimi w interakcję.

Ciekawość pierwszym krokiem do nieba.

Od kilku miesięcy korzystamy z możliwości jakie daje hotjar.com. To bezpłatne – w pewnym zakresie – narzędzie pozwala w prosty sposób analizować ruch użytkowników na stronie www. Dzięki niemu wiemy jak użytkownicy i potencjalni klienci poruszają się po stronie internetowej naszego biura rachunkowego.

Heatmaps.

Umożliwiają zrozumienie, czego na Twoje stronie szukają Klienci. W co klikają. Jak się przemieszczają na stronie. Czy przewijają ją czy też nie. Dzięki temu można zoptymalizować wygląd strony pod zachowania użytkownika. Dla przykładu: jeśli po analizie okazuje się, że użytkownicy nie przewijają Twojej strony to nie ma sensu umieszczać przycisków „call to action” na jej dole, lub wprowadzić korekty, które zachęcą użytkowników do skorzystania w kółeczka w myszce.

odwiedzający stronę www

W darmowej wersji hotjar.com możesz śledzić równolegle trzy swoje podstrony.

Nagrywanie ruchu.

Umożliwia diagnozowanie problemów z używalnością Twojej strony poprzez śledzenie ruchu na stronie jej realnych użytkowników. Dzięki temu możesz poznać w jaki sposób poruszają się po stronie. W co i kiedy klikają, jak przemieszczają i na czym zatrzymują kursor, gdzie piszą i jak nawigują przez poszczególne podstrony.

W darmowej wersji hotjar.com możesz nagrać zachowania 300 użytkowników.

Analiza konwersji.

Kolejna z niezwykle przydatnych funkcjonalności. Umożliwia zidentyfikowanie na których stronach, bądź na którym kroku procesu sprzedażowego klienci opuszczają Twoją witrynę.

W darmowej wersji hotjar.com możesz prowadzić 3 analizy konwersji (lejków sprzedażowych) równolegle.

Odwiedzający stronę WWW to źródło wiedzy.

Dzięki hotjar możesz nie tylko śledzić odwiedzających stronę WWW, ale również wchodzić z nimi w interakcje.

Ankiety. (Feedback polls)

W trakcie korzystania z Twojej strony internetowej jej użytkownikom mogą wyświetlać się ankiety z prośbą o odpowiedź na pytania dotyczące strony i nie tylko. Odpowiedzi mogą być predefiniowane w formie listy do wyboru lub pola tekstowego umożliwiającego „swobodę wypowiedzi”. Możesz też przeprowadzić badanie NPS. Opcji jest naprawdę pod dostatkiem, a interfejs umożliwiający przygotowanie ankiety składa się z 6 kroków i jest niezwykle intuicyjny. Poniżej obrazka znajdziesz opis tego jak krok po kroku przygotować ankietę na stronę.

odwiedzający stronę www

A tak to wygląda w praktyce.

W pierwszym kroku (Name) określasz jak będzie nazywała się Twoja ankieta. Po tej nazwie będziesz ją wyszukiwał na liście.

W drugim kroku (Targeting) definiujesz na jakich urządzeniach będzie widoczna ankieta (PC/tablet/smartfon) oraz to na jakich podstronach ma być wyświetlana. Możesz zdefiniować kilka stron, bądź zdecydować się żeby pojawiała się na wszystkich stronach, na których zainstalowany został „hotjar tracking code”.

W trzecim kroku (Questions) jak sama nazwa wskazuje padają pytania. Możesz dodać kilka pytań do ankiety. Pamiętaj jednak, że będzie ona wyświetlana w małym okienku, więc zastanów się jakich szukasz odpowiedzi i ogranicz pytania do minimum. Możesz wybrać jedną z pięciu możliwości odpowiedzi na Twoje pytania: dłuższa odpowiedź tekstowa, krótka odpowiedź tekstowa, radio buttons, checkboxes i Net Promoter Score.

Krok czwarty (Appearance) pozwala dostosować wygląd ankiety do wyglądu Twojej strony. Możesz określić język (jest dostępny język polski), miejsce na stronie www, w którym pojawi się ankieta, kolor tła oraz liter.

W kroku piątym (Behavior) decydujesz o tym kiedy będzie wyświetlała się ankieta i jak często będą oglądać ją odwiedzający.

Krok szósty (Action) umożliwia włączanie i wyłączanie ankiety oraz zapisanie formularza i zrobienie klona ankiety jako bazy do kolejnego badania.

I ankieta ustawiona. Proste nie. A tak wygląda na jednej z naszych podstron.

 

odwiedzający stronę www

Opinie. (Incoming feedback)

Kolejna ciekawa funkcjonalność, do zbierania szybkiej opinii o Twojej stronie w postaci kliknięcia w jedną z pięciu emotikonek z możliwością pozostawienia krótkiego komentarza. Może pojawiać się na wybranych bądź na wszystkich Twoich podstronach.

Badanie opinii. (Survey)

To już bardziej rozbudowana funkcjonalność, która umożliwia przeprowadzenie badania wśród Twoich Klientów, osób na liście mailingowej, itp. Link do ankiety możesz umieścić na swojej stronie WWW, wysłać mailem, zamieścić na Facebook-u, itd. itd.

Wykorzystując tą funkcjonalność przeprowadziliśmy badanie wśród Klientów naszego biura. Jego wyniki możesz poznać w tym wpisie w Przyborniku Przedsiębiorcy. Na obrazku obok widać, jak wygląda fragment kwestionariusza z pytaniami. Całkiem profesjonalnie nieprawdaż.

odwiedzający stronę www

Podobnie jak w przypadku Map ciepła i analiz konwersji dla każdego z opisanych powyżej ankiet czy badań możesz równolegle prowadzić 6 z nich. Po 3 dla każdego z rodzajów.

odwiedzający stronę www

Korzystamy z hotjar od kilku miesięcy. Pozwolił nam lepiej zrozumieć zachowanie osób odwiedzających naszą stronę www oraz wejść z nimi w interakcje i poprawiać naszą witrynę. Jeśli masz stronę internetową i do tej pory nie analizowałeś zachowań odwiedzających Twoją stroną zachęcamy do sprawdzenia hotjar.

Klikając na tego >>> linka <<< i zakładając darmowe konto na hotjar.com pozwolisz nam zdobyć punkty w programie partnerskim. Z góry dziękujemy.

By | 2017-10-17T12:06:21+00:00 30 września 2017|Categories: Dobre praktyki, Doradztwo, Przedsiębiorca|

Leave A Comment

15 − five =

Linki przydatne Przedsiębiorcy